Logo RAS - New

Logo RAS - New

March 20, 2012

Raptor Watch 2012 @ Tanjung Tuan, Melaka

Raptor Watch kembali lagi..........

Acara Memerhati Burung Pemangsa pulang semula ke habitat asal di Siberia, China, Mongolia, Korea, Jepun dan Indochina apabila musim sejuk berakhir.

Ia merupakan program tahunan yang dikendalikan oleh MNS (Malaysian Nature Society). Pada tahun 2012 ia merupakan tahun ke 13 dilaksanakan.




Waktu paling sesuai memerhati burung pemangsa ini adalah antara jam 11.00 pagi - 3.00 petang bermula pertengahan bulan Februari hingga pertengahan bulan April setiap tahun.

Tanjung Tuan menjadi pilihan persingahan ribuan burung-burung pemangsa saban tahun. Ini kerana Tanjung Tuan mempunyai geo-permukaan bumi yang sesuai, dimana ia menghasilkan suhu terma yang diperlukan oleh burung untuk terbang balik ke habitat asal. Selain itu, Tanjung Tuan mempunyai Hutan Hijau dan Hujan Persisiran Pantai yang kaya dengan sumber makanan bagi burung-burung pemangsa.

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana mengikut blog ini.
Daftarlah sebagai ahli Rakan Alam Sekitar sekarang!

KEMPEN KITAR SEMULA E-WASTE

Tahukah Anda ?



Kebanyakan mentol lampu, samada jenis pijar (incandent), berpendaflour (fluorescent) ataupun berpendaflour kompak mempunyai sedikit cecair merkuri dan bahan kimia berbahaya lain yang boleh mencemarkan tanah dan air bawah tanah.


Opportunity Green