Logo RAS - New

Logo RAS - New

July 24, 2009

Maya Karin antara 300 peserta yang bersidang pada seminar Projek Iklim Persidangan Asia Pasifik




SELAIN dikenali menerusi pembabitannya dalam dunia seni, Maya Karin turut memahat namanya antara pejuang atau aktivis alam sekitar. Selang beberapa ketika, ada saja aktiviti pemuliharaan alam sekitar yang disertai wanita ini, tidak kiralah kempen penjimatan tenaga, pengurangan pergantungan kepada beg plastik, mencintai haiwan dan sebagainya.

Baru-baru ini, aktres ini terbang ke Melbourne, Victoria, Australia, untuk menghadiri Projek Iklim Persidangan Asia Pasifik anjuran Yayasan Pemuliharaan Australia dengan kerjasama bekas Naib Presiden Amerika Syarikat, Al Gore.

Maya ialah antara 300 peserta terpilih yang menghadiri persidangan berkenaan, yang berlangsung di Pusat Seni Melbourne selama tiga hari bermula 11 Julai. Difahamkan, Maya terpilih daripada kira-kira 2,000 peserta yang menghantar permohonan dari Australia dan negara Asia Pasifik lain.

"Tentulah ia pengalaman cukup berharga buat saya kerana selain menyaksikan sendiri pembentangan oleh Al Gore mengenai alam sekitar secara berdepan, serta mendapat tunjuk ajar daripada beliau, ramai lagi penceramah lain yang turut terbabit dalam persidangan itu. Ia satu perhimpunan yang dipenuhi dengan maklumat.

"Apatah lagi pada persidangan itu juga, kami dapat berinteraksi bukan hanya dengan kira-kira 300 peserta dari 19 negara, bahkan kami turut berpeluang berbincang bersama saintis yang juga pejuang alam sekitar veteran. Mereka sudah berusaha mencari penyelesaian terhadap masalah iklim sejak berdekad yang lalu," kata Maya.

Selain Maya, seorang lagi peserta dari Malaysia yang terpilih ke persidangan itu ialah peguam Chew Swee Yoke.



Mengaku kepenatan akibat jadual persidangan yang padat, namun artis ini pulang dengan semangat yang lebih berkobar-kobar demi menggalakkan lebih ramai rakyat Malaysia mementingkan penjagaan serta pemuliharaan alam sekitar.

"Saya mengambil kesempatan ini untuk merayu pembaca Berita Harian dan rakyat Malaysia keseluruhannya, supaya mengurangkan penggunaan tenaga. Jika kita kurang menggunakan elektrik atau kereta, contohnya, kita sebenarnya menyumbang ke arah pemuliharaan alam sekitar. Kita membantu mengurangkan pengeluaran karbon dari kilang-kilang apabila kebergantungan terhadap tenaga itu sendiri diminimumkan.

"Elakkan pembaziran tenaga, kerana menerusi cara itu, kita bukan boleh berjimat, bahkan sesuatu tindakan yang kecil seperti menutup lampu apabila keluar daripada bilik boleh membawa perubahan besar kepada dunia," kata Maya.

1 comment:

Terima kasih kerana mengikut blog ini.
Daftarlah sebagai ahli Rakan Alam Sekitar sekarang!

KEMPEN KITAR SEMULA E-WASTE

Tahukah Anda ?



Kebanyakan mentol lampu, samada jenis pijar (incandent), berpendaflour (fluorescent) ataupun berpendaflour kompak mempunyai sedikit cecair merkuri dan bahan kimia berbahaya lain yang boleh mencemarkan tanah dan air bawah tanah.


Opportunity Green