Logo RAS - New

Logo RAS - New

May 9, 2012

Tips ICT Hijau – Jimat Tenaga:


1.  Cara untuk Hibernate, Dan Biarkan PC Anda Tidur

Ini satu fakta: saya tak pernah Shut Down PC saya. Ops, adakah itu bermakna PC saya terpasang 24 jam tanpa henti? Tidak sama sekali! Kalau saya biarkan ia terpasang saja sepanjang hari, dah tentu saya akan menyumbang kepada pembaziran elektrik. Dan membazir itu amalan syaitan, tak elok….tapi disini saya akan berikan tips2 untuk kita jimatkan tenaga dalam penggunaan pc seharian ditempat kerja.

Saya tak Shut Down, tapi saya letakkan PC saya dalam mod Hibernate.

Apakah kelebihan Hibernate?
Katakan anda buka pelbagai aplikasi dalam Windows; contohnya Microsoft Word, Firefox, Adobe Photoshop dan sebagainya. Dan anda tidak save lagi dokumen-dokumen dalam semua aplikasi tersebut. Apabila anda Hibernate komputer anda, ia akan terpadam, dan anda boleh menanggalkan plag eletrik. ON kan kembali PC anda, semua aplikasi tersebut masih terbuka, bersama semua dokumen yang anda belum save lagi tadi! Mudah kan. Proses ON kan semula PC juga lebih cepat jika anda Hibernate, berbanding dengan Shut Down.
Bagaimana Hibernate berfungsi?
Dalam keadaan Hibernate, Windows akan terlebih dahulu menyimpan segala data anda ke dalam Hard Disk. Data ini kekal walaupun plag elektrik komputer ditanggalkan. Sebab itulah apabila anda ON kan semula PC, data tersebut masih ada. Berbeza dari mod Stand By, komputer hanya meletakkan data tersebut dalam RAM, dan data ini akan hilang sekiranya anda memutuskan bekalan elektrik.
Bagaimana Nak Hibernate PC?
Klik Start Menu > Turn Off Computer. Pada paparan window yang keluar, tekan Shift dan butang Stand By akan bertukar kepada Hibernate.
Anda juga boleh menetapkan butang Sleep pada keyboard anda (saya sendiri menggunakan cara ini). Ikuti langkah-langkah inidalam Windows XP:
  1. Right-click pada Desktop dan pilih Properties.
  2. Pada Display Properties, pilih tab Screen Saver.
  3. Pada bahagian Monitor Power, klik pada butang Power.
  4. Pada Power Options Properties, perhatikan bahagian Power buttons. Pada pilihan “When I press the sleep button on my computer:”, pilih Hibernate dari drop-down menu tersebut.
  5. Klik pada butang OK.


2.  Cara Setkan mode “standby” pada pc anda secara automatic :

Ikuti langkah-langkah ini dalam Windows XP:
  1. Right-click pada Desktop dan pilih Properties.
  2. Pada Display Properties, pilih tab Screen Saver.
  3. Pada bahagian Monitor Power, klik pada butang Power.
  4. Pada Power Options Properties, perhatikan bahagian Power schemes. Pilih Home Office/Desk
  5. Pada Turn Off Monitor à pilih 3 minit…. Secara otomatik monitor akan padam setelah 3 minit tidak digunakan..dan akan on semula bila mouse atau keyboard digerakan.
  6. Pada Turn Off Hard Disk à pilih 30 Minit
  7. Pada system standby à pilih 5 minit… Secara otomatik cpu  akan ke mode standby setelah 5 minit tidak digunakan..dan akan on semula bila mouse atau keyboard digerakan.
  8. Pada System Hibernates à pilih After 1 hour…. Secara otomatik cpu  akan ke mode hibernate setelah 1jam tidak digunakan..dan akan on semula bila kita tekan button On dan akan kembali semula kepada paparan asal yang kita tinggalkan sebelum ini.
  9. Klik pada butang OK.




Selamat Mencuba…..


No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana mengikut blog ini.
Daftarlah sebagai ahli Rakan Alam Sekitar sekarang!

KEMPEN KITAR SEMULA E-WASTE

Tahukah Anda ?



Kebanyakan mentol lampu, samada jenis pijar (incandent), berpendaflour (fluorescent) ataupun berpendaflour kompak mempunyai sedikit cecair merkuri dan bahan kimia berbahaya lain yang boleh mencemarkan tanah dan air bawah tanah.


Opportunity Green