Logo RAS - New

Logo RAS - New

December 28, 2010

BANDAR TEKNOLOGI HIJAU HAMPIR TERCAPAI


Kilang buat panel solar terbesar AS mula operasi sepenuhnya hujung 2010

ALOR GAJAH 5 Dis. – Matlamat kerajaan negeri ke arah menjadi Bandar teknologi hijau menjelang 2020 semakin hampir apabila kilang membuat panel solar terbesar daripada Amerika Syarikat, AUO Sunpower dijangka memulakan operasi sepenuhnya hujung bulan ini.

Ketua Menteri, Datuk Seri Mohd Ali Rustam berkata, ketika ini kilang yang dibangunkan di Melaka World Solar Valley di Taman Perindustrian Rembia dekat sini itu telah 96 peratus siap dan memulakan operasi pengeluarannya.

Katanya, projek pembinaan kilang di fasa pertama dan kedua yang mempunyai seramai 1083 pekerja termasuk 200 jurutera telah pun 96 peratus siap, manakala kilang kedua yang juga mempunyai dua fasa dijangka siap tidak lama lagi.

“Setakat ini, saya difahamkan, AUO Sunpower sudah pun memulakan penegluarannya secara berperingkat sejak September lalu.

“Syarikat itu juga telah membuka peluang pekerjaan kepada hampir 2000 pekerja dalam pelbagai kategori jawatan di kilang berkenaan,” katanya selepas mengadakan lawatan selama sejam ke kilang itu di sini baru-baru ini.

Hadir sama, Pengerusi Jawatankuasan Perindustrian, Perdagangan, Pembangunan Usahawan dan Koperasi Negeri, Datuk Md. Yunos Husin, Ketua Pegawai Eksekutif Invest Melaka, Ramli Mohd Ali dan Naib Presiden AUO Sunpower, Robert Vinje.

AUO Sunpower yang beroperasi di kawasan seluas 172.8 hektar dengan nilai pelaburan mencecah sehingga RM3.2 bilion itu membuktikan Melaka World Solar Valley yang mempunyai potensi tinggi untuk terus berkembang.

Ini dapat dibuktikan apabila sehingga kini, sebanyak 162 lot perindustrian berjaya dijual oleh Perbadanan Kemajuan Negeri Melaka (PKNM) kepada pelabur termasuk beberapa syarikat vendor AUO Sunpower yang terbabit dalam pengeluaran wayar serta kabel.

Sementara itu, Robert ketika ditemui berkata, kerja-kerja pembinaan kilang berkenaan mempunyai empat fasa dengan kilang pertama yang mempunyai dua fasa akan siap sepenuhnya hujung bukan ini.

“Kita juga mempunyai kilang kedua yang turut mempunyai dua fasa dan kerja-kerja pembinannya kini berjalan lancer tetapi masih belum dapat dipastikan bila ia akan dapat disiapkan sepenuhnya.

“Ini disebabkan, pihak syarikat masih menjalankan kerja-kerja penyelidikan dan penbangunan (R&D) terhadap kilang kedua itu,” katanya.

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana mengikut blog ini.
Daftarlah sebagai ahli Rakan Alam Sekitar sekarang!

KEMPEN KITAR SEMULA E-WASTE

Tahukah Anda ?



Kebanyakan mentol lampu, samada jenis pijar (incandent), berpendaflour (fluorescent) ataupun berpendaflour kompak mempunyai sedikit cecair merkuri dan bahan kimia berbahaya lain yang boleh mencemarkan tanah dan air bawah tanah.


Opportunity Green