Logo RAS - New

Logo RAS - New

December 29, 2010

MENUJU SIFAR CO2


Dalam merangka Pelan Hijau 2018 untuk mengurang dan seterusnya memperoleh kelayakan sifar pelepasan karbon dioksida (CO2), Panasonic Corp. (Panasonic) telah mengambil beberapa langkah termasuk memperkenalkan dan mempromosikan inovasi teknologi dan pembangunan produk jimat tenaga.

Syarikat itu juga membangunkan produk jimat tenaga dan produk penghasilan tenaga yang diperbaharui sebagai tanda tanggungjawab mereka dalam memperkenalkan produk yang mudah dikendalikan oleh pelanggan di seluruh dunia.

Sebab itu kata Pengarah Bersekutu, Divisyen Hal Ehwal Korporat Alam Sekitar Panasonic, Machiko Miyai, mereka akan memastikan barangan yang dihasilkan mematuhi piawai pelepasan CO2 semasa digunakan pelanggan.

“Ia bagi membolehkan hasrat kami untuk mengurang dan menghentikan pelepasan CO2 berjaya,” katanya.

Miyai turut menegaskan, dalam mengurang dan menghentikan terus pelepasan CO2, Panasonic turut melakukan beberapa aktiviti ekologi untuk memulihara biodiversiti termasuk menanam pokok dan sebagainya.

Menurut Miyai, teras perniagaan Panasonic ialah mengeluarkan produk yang menggunakan kuasa elektrik.

Maka atas dasar untuk mengatasi pemanasan global dan lain-lain masalah alam sekitar, mereka mula mengeluarkan produk yang mampu menghasilkan bekalan tenaga elektrik kepada pengguna secara mudah.

“Semua ini dilakukan dengan pelepasan CO2 yang paling minimum atau mungkin tiada langsung. Inilah yang akan memberikan kemudahan kepada orang ramai untuk menikmati penggunaan produk yang lebih mesra alam tanpa menjejaskan keselesaan kehidupan seharian,” katanya.

Miyai turut menerangkan, ketika giat mempromosikan konsep sifar pelepasan CO2 kepada pengguna, mereka turut akan membangunkan penyelesaian penuh untuk sebuah bandar dan kemudian akan dipanjangkan ke seluruh dunia.

“Ini dapat direalisasiikan melalui pelbagai inisiatif termasuk bekerjasama dengan penggerak utama dalam sel solar dan sel bahan api,” katanya.

Sementara Presiden Panasonic, Fumio Ohtsubo berkata, mereka berkemamppuan meningkatkan perniagaan dalam Sistem Perniagaan Tenaga kepada 3 trilion yen (RM115.1 bilion) atau lebih pada 2018.

“Di peringkat kami, semua pengurusan, kilang-kilang pembuatan dan syarikat bersekutu akan mensasarkan untuk pengurangan pelepasan CO2.

“Manakala di pihak pengguna, mereka akan menggunakan produk kami yang akan melepaskan CO2 dengan kadar yang amat minimum atau tiada langsung,” katanya.

Selain itu kata Ohtsubo, penggunaan bahan kitar semula akan ditingkatkan kepada 16 peratus atau lebih dalam penggunaan sumber keseluruhan.

Malah, pihaknya akan turut memastikan semua kilang Panasonic tidak menghasilkan sebarang pembuangan dan jika ada pun ia disasarkan kepada 99.5 peratus atau lebih bahan yang dikitar semula.

Ohtsubo menambah, mereka juga akan mereka cipta produk yang tidak menggunakan air yang banyak selain mengurangkan penggunaan air pada semua aktiviti pembuatan dan meningkatkan penggunaan air yang dikitar semula.

Namun yang paling utama kata beliau, ialah kerjasama dengan masyarakat setempat dan global melalui beberapa inisiatif hijau.

Maklumat eco ideas Panasonic boleh diakses melalui laman web http://panasonic.net/eco/ecoideas/html.

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana mengikut blog ini.
Daftarlah sebagai ahli Rakan Alam Sekitar sekarang!

KEMPEN KITAR SEMULA E-WASTE

Tahukah Anda ?



Kebanyakan mentol lampu, samada jenis pijar (incandent), berpendaflour (fluorescent) ataupun berpendaflour kompak mempunyai sedikit cecair merkuri dan bahan kimia berbahaya lain yang boleh mencemarkan tanah dan air bawah tanah.


Opportunity Green