Logo RAS - New

Logo RAS - New

December 28, 2010

IMIEV MESRA ALAM SEKITAR


Mitsubishi meneruskan usaha menjaga alam sekitar dengan menghasilkan kenderaan berasaskan alam sekitar dengan menghasilkan kenderaan berasaskan tenaga elektrik yang dikenali sebagai Imiev.

Bagaimanapun, model terbaru Mitsubishi itu tidak dapat dipasarkan di nagara ini dalam tempoh terdekat kerana masalah kekurangan kemudahan untuk kenderaan tersebut.

Penolong Ketua Komunikasi Jenama Mitsubishi Motors Malaysia Sdn. Bhd., Carmen Lim berkata, Imiev telah digunakan secara meluas di Jepun dan beberapa Negara Eropah.

Katanya, kenderaan yang menggunakan tenaga elektrik itu dapat mengurangkan pencemaran terhadap alam sekitar yang disebabkan oleh penggunaan petrol dan diesel kenderaan.

“Kami telah membawa sebuah kenderaan menggunakan elektrik yang dikenali sebagai Mitsubishi Imiev dari Jepun untuk menguji kesesuaian penggunaan kenderaan itu di negara ini.

“Kami juga sememangnya bercadang memasarkan Imiev di negara ini tetapi bukan dalam masa terdekat kerana ia memerlukan masa untuk menjalankan kajian serta mengambil kira banyak faktor sebelum benar-benar boleh dipasarkan,” katanya ketika ditemui di Pameran Motor Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIMS) 2010 di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), di sini hari ini.

Menurut Carmen, kekurangan kemudahan untuk kenderaan menggunakan tenaga elektrik menjadi antara faktor utama ia masih tidak dapat dipasarkan.

Katanya, ketiadaan kemudahan seperti stesen bagi menjana semula tenaga elektrik yang telah digunakan menjadi satu masalah besar kepada usaha memasarkannya.

Di Jepun dan negara Eropah lain, perkhidmatan penjanaan semula tenaga elektrik seperti stesen minyak petrol disediakan untuk kenderaan ini.

“Ia memudahkan pergerakan kenderaan tersebut dan ia merupakan antara punca utama mengapa kenderaan elektrik masih tidak boleh dipasarkan di Malaysia. Kita tiada kemudahan seperti itu,” jelasnya.

Bagaimanapun, Carmen berkata, kajian sedang berjalan dan pihaknya juga ada mengadakan perbincangan dengan kerajaan berkenaan idea untuk membangunkan kenderaan berasaskan penggunaan tenaga elektrik yang lebih mesra alam sekitar.

Selain itu, katanya, kenderaan menggunakan tenaga elektrik seperti Imiev juga boleh menjadi alternative kepada penggunaan petrol.

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana mengikut blog ini.
Daftarlah sebagai ahli Rakan Alam Sekitar sekarang!

KEMPEN KITAR SEMULA E-WASTE

Tahukah Anda ?



Kebanyakan mentol lampu, samada jenis pijar (incandent), berpendaflour (fluorescent) ataupun berpendaflour kompak mempunyai sedikit cecair merkuri dan bahan kimia berbahaya lain yang boleh mencemarkan tanah dan air bawah tanah.


Opportunity Green