Logo RAS - New

Logo RAS - New

December 28, 2010

TANAM POKOK BAKAU KURANGKAN HAKISAN


Program ‘Love Green’ di Pulau Burung, Pantai Cahaya Negeri

PORT DICKSON : Sebanyak 1550 pokok bakau ditanam sempena program ‘Love Green’ bagi mengurangkan hakisan tanah di Pulau Burung, Pantai Cahaya Negeri, dekat sini sekali gus menunjukkan rasa cinta kepada alam semula jadi.

Program anjuran Pertubuhan Perindustrian, Lanjutan Rohaniah dan Kebudayaan Antarabangsa (OISCA) dengan kerjasama Landskap Malaysia dan Sekreteriat Malaysia Prihatin itu disempurnakan oleh Pengerusi Landskap Malaysia, Tun Jeanne Abdullah.

Hadir sama pada program itu bekas Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi yang juga penasihat Landskap Malaysia ; Timbalan Presiden OISCA Malaysia, Ibrahim Ahmad dan wakil OISCA Jepun, Yoshinori Miyajima.

Sebelum itu, program sama diadakan di Hutan Simpan Bandar Utara Sungai Kajang, Kuala Selangor, Selangor pada Julai lalu.

Ibrahim berkata, selain menyokong dasar kerajaan dalam menjayakan Kempen Menanam Pokok Bakau oleh Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar, program itu diadakan bagi meningkatkan kesedaran masyarakat mengenai kepentingan memulihara alam semulajadi untuk generasi akan datang.

Beliau berkata, ia turut menunjukkan OISCA mempunyai kesedaran dan tahap kecintaan yang tinggi terhadap kepentingan menjaga alam sekitar dan memelihara dengan baik supaya kitaran alam terus konsisten mengikut ekosistem.

“Saya berharap program menanam pokok bakau ini menjadi antara usaha penting bagi mengurangkan hakisan tanah yang boleh mengubah struktur permukaan kawasan perairan terutama lokasi pelancongan yang boleh membantu meningkatkan aktiviti pelancongan dan kemasyarakatan,” katanya pada Projek Tanaman Pokok Bakau di Pulau Burung, Pantai Cahaya Negeri,di sini.

Katanya, tujuan utama pokok ditanam bagi mengelak daripada berlaku malapetaka dunia yang boleh mengorbankan banyak nyawa dan memusnahkan harta benda hingga membantutkan perkembangan ekonomi, sosial dan budaya sesebuah Negara.

Oleh itu, katanya, penting untuk menghargai dan mengimbangi persekitaran supaya ekosistem alam semulajadi tidak terganggu malah usaha seperti itu perlu dipertingkat dan diteruskan dari semasa ke semasa.

“Jika kita lalai, saya bimbang malapetaka yang sepatutnya dapat dielakkan mungkin boleh berlaku hingga meranapkan harapan masyarakat dan Negara,” katanya.

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana mengikut blog ini.
Daftarlah sebagai ahli Rakan Alam Sekitar sekarang!

KEMPEN KITAR SEMULA E-WASTE

Tahukah Anda ?



Kebanyakan mentol lampu, samada jenis pijar (incandent), berpendaflour (fluorescent) ataupun berpendaflour kompak mempunyai sedikit cecair merkuri dan bahan kimia berbahaya lain yang boleh mencemarkan tanah dan air bawah tanah.


Opportunity Green