Logo RAS - New

Logo RAS - New

January 31, 2011

INDEKS RISIKO SEKURITI AIR


Air merupakan asas kehidupan. Tanpa air, kehidupan tidak akan wujud. Dengan jumlah penduduk dunia yang semakin meningkat, masalah bekalan air menjadi semakin serius. Meskipun 70% bumi diliputi air, hanya 3% daripadanya merupaka air tawar yang boleh digunakan untuk kegunaan harian.

Sejak kebelakangan ini, isu samada sesebuah negara boleh membekalkan air bersih secara berterusan untuk menampung pelbagai aktiviti kritikal negara tersebut mula hebat dibincangkan. Isu ini dikenal pasti sebagai Indeks Risiko Sekuriti Air (Water Security Risk Index).

Indeks ini diperkenalkan oleh sebuah firma perundingan risiko di Amerika Syarikat, Maplecroft, bagi membantu para pelabur menilai risiko pelaburan mereka. Indek ini adalah antara lebih dari 100 buah indeks yang telah dibangunkan oleh Maplecroft bagi menilai risiko rantaian pembekal, operasi dan pelaburan bagi syarikat antarabangsa.

Empat aspek utama indeks

1. Kemudahan mendapatkan air bersih untuk minuman dan sanitasi.

2. Kebolehdapatan (availability) air kitaran semula dan sandaran terhadap bekalan air dari luar.

3. Hubungan di antara bekalan air sedia ada dan permintaan ke atasnya.

4. Tahap kebergantungan ekonomi negara tersebut terhadap bekalan air.

Meskipun indeks ini pada asalnya dibangunkan sebagai sumber maklumat bagi syarikat antarabangsa untuk membuat keputusan berkaitan perniagaan mereka, ternyata indeks ini juga memberikan gambaran situasi bekalan air dunia yang semakin meruncing. Kajian yang telah dilakukan Maplecroft mendapati bahawa 10 buah negara diletakkan dalam kategori ‘Risiko Terlampau’ (Extreme Risk) : Somalia, Mauritania, Sudan, Niger, Iraq, Uzbekistan, Pakistan, Mesir, Turkmenistan dan Syria.

Secara umumnya negara-negara tersebut sedang menghadapi masalah air kerana wujudnya isu perkongsian sumber air yang terbatas seperti sungai, tasik dan air bawah tanah. Menurut Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), terdapat lebih dari 250 sungai yang dikongsi di antara beberapa negara di dunia. Di Asia, isu yang melibatkan pembinaan empangan di sungai yang dikongsi bersama oleh beberapa negara telah lama diperdebatkan. Antaranya :

· India dan Pakistan masih tidak mencapai persetujuan dalam isu pembinaan empangan di Sungai Indus.

· China, Nepal, India dan Bangladesh masih bertelagah mengenai peningkatan tahap air sungai di pergunungan Himalaya membekalkan air kepada hampir 500 juta orang.

· Uzbekistan, Kazakhstan, Kyrgystan dan Tjikistan pula masih bertelagah mengenai Sungai Amu Daria dan Syr Daria serta Lautan Aral yang sudah semakin cetek.

· Baghdad telah menuntut agar Syria berhenti mengepam dari Sungai Tigris di bahagian Iraq.

PBB menganggarkan bahawa pada tahun 2025, satu pertiga dari penduduk dunia akan tinggal di negara-negara yang menghadapi masalah kekurangan air. Hari ini, 450 juta orang di 29 buah negara sedang menghadapi masalah ini. Menurut Forum Air Sedunia (World Water Forum), perselisihan antara negara dalam masalah bekalan air akan terus meningkat. Lebih memburukkan keadaan, perubahan cuaca global juga akan meningkatkan tekanan ke atas keperluan sumber air untuk pelbagai aktiviti manusia. Ini tidak termasuk lagi masalah pencemaran air yang juga akan meningkat dengan pertumbuhan ekonomi yang tidak lestari.

Lima belas tahun yang lalu, Ismail Serageldin, Naib Presiden Bank Dunia ketika itu, pernah membuat ramalan bahawa peperangan abad ke-21 adalah peperangan kerana air dan bukannya minyak. Meskipun sehingga kini, ramalannya ternyata meleset namun permintaan terhadap air untuk pertanian dan kegunaan domestik bagi penduduk dunia yang semakin bertambah telahpun mula menimbulkan pelbagai masalah politik. Amerika Syarikat sendiri meramalkan bahawa pertelingkahan atas hak sumber air akan menjadi salah satu agenda utama politik dunia pada tahun-tahun akan datang.

Apa yang sedang dihadapi oleh dunia hari ini amatlah membimbangkan, terutamanya masalah yang bersangkutan dengan sumber dan bekalan air. Air adalah nadi kehidupan dan pada masa kini telah menjadi ukuran dalam pembangunan ekonomi. Pengguna haruslah sedar bahawa air adalah komoditi yang amat berharga dan langkah perlu diambil sebelum negara kita mengalami krisis air.

2 comments:

  1. Saya telah berpikir bahwa semua perusahaan pinjaman online curang sampai saya bertemu dengan perusahaan pinjaman Suzan yang meminjamkan uang tanpa membayar lebih dulu.

    Nama saya Amisha, saya ingin menggunakan media ini untuk memperingatkan orang-orang yang mencari pinjaman internet di Asia dan di seluruh dunia untuk berhati-hati, karena mereka menipu dan meminjamkan pinjaman palsu di internet.

    Saya ingin membagikan kesaksian saya tentang bagaimana seorang teman membawa saya ke pemberi pinjaman asli, setelah itu saya scammed oleh beberapa kreditor di internet. Saya hampir kehilangan harapan sampai saya bertemu kreditur terpercaya ini bernama perusahaan Suzan investment. Perusahaan suzan meminjamkan pinjaman tanpa jaminan sebesar 600 juta rupiah (Rp600.000.000) dalam waktu kurang dari 48 jam tanpa tekanan.

    Saya sangat terkejut dan senang menerima pinjaman saya. Saya berjanji bahwa saya akan berbagi kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres. Jadi jika Anda memerlukan pinjaman, hubungi mereka melalui email: (Suzaninvestment@gmail.com) Anda tidak akan kecewa mendapatkan pinjaman jika memenuhi persyaratan.

    Anda juga bisa menghubungi saya: (Ammisha1213@gmail.com) jika Anda memerlukan bantuan atau informasi lebih lanjut

    ReplyDelete
  2. kesaksian nyata dan kabar baik !!!

    Nama saya mohammad, saya baru saja menerima pinjaman saya dan telah dipindahkan ke rekening bank saya, beberapa hari yang lalu saya melamar ke Perusahaan Pinjaman Dangote melalui Lady Jane (Ladyjanealice@gmail.com), saya bertanya kepada Lady jane tentang persyaratan Dangote Loan Perusahaan dan wanita jane mengatakan kepada saya bahwa jika saya memiliki semua persyarataan bahwa pinjaman saya akan ditransfer kepada saya tanpa penundaan

    Dan percayalah sekarang karena pinjaman rp11milyar saya dengan tingkat bunga 2% untuk bisnis Tambang Batubara saya baru saja disetujui dan dipindahkan ke akun saya, ini adalah mimpi yang akan datang, saya berjanji kepada Lady jane bahwa saya akan mengatakan kepada dunia apakah ini benar? dan saya akan memberitahu dunia sekarang karena ini benar

    Anda tidak perlu membayar biayaa pendaftaran, biaya lisensi, mematuhi Perusahaan Pinjaman Dangote dan Anda akan mendapatkan pinjaman Anda

    untuk lebih jelasnya hubungi saya via email: mahammadismali234@gmail.comdan hubungi Dangote Loan Company untuk pinjaman Anda sekarang melalui email Dangotegrouploandepartment@gmail.com

    ReplyDelete

Terima kasih kerana mengikut blog ini.
Daftarlah sebagai ahli Rakan Alam Sekitar sekarang!

KEMPEN KITAR SEMULA E-WASTE

Tahukah Anda ?



Kebanyakan mentol lampu, samada jenis pijar (incandent), berpendaflour (fluorescent) ataupun berpendaflour kompak mempunyai sedikit cecair merkuri dan bahan kimia berbahaya lain yang boleh mencemarkan tanah dan air bawah tanah.


Opportunity Green